ARTICLE D'OPINIÓ

L'alcalde, l'autovia i el medi ambient

He de reconèixer que Sedano no esgota la meua capacitat de perplexitat (que ja no és molta, cal afegir). Potser el secret del seu “gantxo” electoral siga precisament eixe. Després de queixar-se fins l’extenuació dels retards en l’obra de l’autovia, un bon dia (després d’una visita in situ, supose) comença a traure foc per la boca contra ella... per ser agressiva contra el medi ambient.

Doncs, clar! Què per quina raó es pensa que hi ha tantes veus autoritzades que clamen contra la proliferació d’aquestes infrastructures? A més de fomentar un model de transport insostenible basat en el consum de combustibles fòssils i que resulta el principal responsable de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle (el segon n’és la producció de ciment...), té un efecte devastador sobre les zones en les que es construeixen. I si aquestes zones tenen un elevat valor ambiental i paisatgístic, encara més. A la vista de l’impacte que està tenint l’autovia a la Canal o al Pinar d’Asensi, algú s’imagina el que podria ocórrer, per no anar-se’n molt lluny, a la Valleta d’Agres? Ahir mateix, a les Corts el PP tornava a reafirmar-se en la seua voluntat de dur endavant aquest projecte sense aportar cap argument de pes. Què en pensa Sedano?

Les seues declaracions no tenen res a veure amb l’oposició informada, coherent, responsable, respectable i tenaç que ha exercit el moviment ecologista. I, el que resulta més greu encara, qüestiona un dels escassos consensos que s’han construït a la nostra ciutat en matèria d’infrastructures. Hauria de comprendre que som molts els que hem defensat la necessitat del projecte tot i rebutjar el model de xarxa de transports dissenyat pels governs del PP i del PSOE per tal d’acabar amb un dèficit històric de la nostra comarca. Som molts als que ens indigna com es gasten els diners a poals en autovies i trens d’alta velocitat, mentre suportem una connexió ferroviària tercermundista i de cul-de-sac. Que no vullguen donar-nos ara lliçons de respecte al medi ambient, i més per part de persones que demostren una i altra vegada el seu profund desconeixement en la matèria.

I pel que fa al problema de l’aqüífer, si Sedano hagués fullejat (fixeu-vos bé que no parle de llegir) els informes que s’han anat acumulant tots aquests anys sobre la Canal, el Molinar i els riscos hidrològics, probablement no diria tants disbarats. Caldria que reflexionara sobre el risc que suposen els vessaments que pot produir una zona industrial amb, d’una banda, activitats que comporten dipòsits permanents de substàncies susceptibles de contaminar l’aqüífer i que poden provocar abocaments de molt difícil detecció, i, d’una altra, una gran superfície segellada d’un milió de metres quadrats de la que cal prevenir els vessaments provocats per les pluges. I que els comparara amb el risc d’un accident puntual produït sobre la carretera. Com pot preocupar-se pel pilar que es troba a menys de 100 metres del brollador (ex-brollador, millor dit) i no dels altres ponts o de la resta del trajecte? Potser l’alcalde no sàpiga que els tècnics de Gea 21 que van elaborar el primer estudi sobre localització industrial (i que, dit siga de pas, dubtaven de les bondats de l’autovia) van suggerir a la Declaració d’Impacte Ambiental (es va aprovar al 2001) algunes mesures de precaució per minimitzar els riscs dels vessaments (amb canalitzacions de recollida dels líquids que es pugueren vessar sobre la carretera, per exemple). Perquè no es preocupa de verificar si es van introduir finalment i si estan executant-se? Amb això no ens demostraria que la seua preocupació mediambiental és exquisida, però almenys resultaria una mica útil.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qualitat democràtica i vergonya aliena

La memòria obrera al País Valencià

Esquerra Unida reclama la dimissió “immediata” de Gil-Lázaro (Teatres de la Generalitat)