dilluns, 12 d’octubre de 2009

Sobre autovies i AVE (rèplica a unes propostes del PP)

INTERVENCIÓ PARLAMENTÀRIA AL DEBAT DE POLÍTICA GENERAL (2009)

Gràcies, senyora presidenta.

Bé, vull començar comentant una cosa que ja ho he comentat en alguna altra ocasió i que és una bona mostra de com fa la política el Partit Popular: dir una cosa i, en este cas, dir la contrària al mateix temps. No dir una cosa i fer-ne una altra sinó dir la mateixa cosa i la contrària tot alhora. Ja és el súmmum.

A la resolució 263 comencen demanant programes d'eficiència energètica. Voldria matisar al senyor Maluenda, no, està parlant d'energies alternatives i d'eficiència energètica i supose que són coses diferents. I després plantegen quatre propostes a les quals majoritàriament s'apunta, precisament, en la direcció oposada al que suposaria l'estalvi energètic i la reducció d'emissions. Més carreteres, més aeroports i més alta velocitat en ferrocarril. Això, per descomptat, no és apostar per un model de transport eficient.

Quan algú diu que fa una cosa i la contrària al mateix temps, és evident que o bé no sap què és el que està fent, per expressar-ho d'una forma benèvola, o bé sí que ho sap i el que tracta simplement és de confondre el personal. Jo crec que sí que saben el que fan. Però el que fan és tractar d'autojustificar-se i, de passada, justificar-se davant de la ciutadania.

I, a més, de nou agafen un terreny en què les seues polítiques que nosaltres considerem plenament errònies, coincideixen amb les que es despleguen des del govern central, i ho fan simplement per una raó, per fer victimisme. I això no deixa de ser una mostra claríssima de quines són les seues prioritats. A l'AVE, les obres del qual es fan dolorosament presents en el dia a dia de milers de valencianes i valencians, li dediquen una resolució sencera, mentre que a les rodalies, la clamorosa insuficiència de les quals també pateixen quotidianament moltíssima més gent encara, a penes li dediquen un apartat dins d'una resolució molt més ampla. Per tant, sembla clar quines són les seues prioritats.

Jo crec que algú ja ho va dir des d'aquesta tribuna. Cada vegada que entrem per la porta de l'hemicicle i iniciem un debat, ens sacseja, almenys a mi sí que em passa, una sensació de déjà vu. Com el dia de la marmota ens trobem sempre parlant del mateix, la qual cosa, insistesc, no pot ser molt bona. Jo crec que és molt mal senyal perquè significa que hi ha molts problemes i molt poques solucions imaginatives per a abordar-los i resoldre'ls. I un d'eixos problemes, és clar, és l'AVE, situat jo diria en el segon o el tercer lloc, ja depén de com bufe el vent, de quin oratge faça, en el top ten del victimisme del Partit Popular

És cansí haver de pujar ací una altra vegada per a parlar d'aquesta qüestió, a insistir en la irracionalitat d'un sistema de transport car, innecessari, ineficient i extremadament agressiu amb el medi ambient.

I, ara, no sols ja pugen ací per queixar-se dels retards, sinó també per proposar nous traçats sobre els quals immediatament ens assetgen algunes preguntes o dubtes que caldria resoldre. El que vostés anomenen AVE regional, quines velocitats ha d'assolir? Es tractarà realment d'un AVE de més de tres-cents quilòmetres per hora? I si el que plantegen realment és un tren de velocitat alta que connecte les grans ciutats costaneres utilitzant la plataforma del ferrocarril convencional, hi estaríem d'acord. Però, molt ens temem que no siga així. I no perquè no siga possible, eh?, perquè si el que volen és enllaçar amb ferrocarril convencional Gandia amb Dénia i prolongar fins a Torrevieja, està bé. Però si el que pensen fer és una altra cosa i pensen construir autopistes paral·leles a l'AP-7 en compte d'apostar pel seu rescat, per a on van a posar eixe AVE, em pregunte jo.

Saben què? El que pensem és que açò torna a ser propaganda i més llenya al foc del victimisme. Simplement estan preparant el post-AVE, una nova font de victimisme per a quan estiguen acabades les actuals línies d'alta velocitat. Per no parlar de la seua obsessió per les autopistes, en la qual no vullc entrar perquè no tindríem massa temps.

Bé, en compte de tot açò, el que haurien de redactar, el que haurien de fer, el que haurien de plantejar-se, com a govern que són, i és el que nosaltres proposem i després en parlarem, és un pla de transport que prime l'accessibilitat sobre la mobilitat, que establesca la prioritat absoluta del transport públic sobre el privat, del ferrocarril sobre la carretera, de les rodalies sobre les altes velocitats, que prime, en definitiva, els interessos de la immensa majoria de la població sobre els interessos minoritaris de sectors socials molt reduïts i de les grans empreses de la construcció que són els únics beneficiaris de la seua política d'infraestructures.

Abans els he dit que esta política que vostés defensen era irracional. I he de matisar-ho, perquè això depén des de quin punt de vista es mire. Evidentment, és irracional per als interessos públics, però molt racional per a determinats interessos privats, i queda meridianament clara quina és la seua opció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada