El disseny del corredor mediterrani no s'hauria de supeditar als interessos de les grans constructores

Aquest dimecres tenim un ple extraordinari a Les Corts. A més de poder valorar els ànims al PP després de la imputació definitiva de Camps, el Ple aprovarà un text sobre el corredor mediterrani. El debat sobre aquesta qüestió està marcant l'agenda política d'aquest mes de juliol. Més enllà de l'ús partidista sobre el tema (em referesc al victimisme del PP), es tracta d'una qüestió cabdal. La qüestió que es debat és el seu traçat i les seues dimensions. Sobre el primer no hi ha cap dubte: la connexió cap al S des de València hauria d'adreçar-se cap a Alacant, Múrcia i Almeria. El problema és que el lobby Ferrmed, en el que les grans empreses constructores hi tenen una enorme influència, vol lligar Alta Velocitat amb mercaderies. Aquesta és la gran qüestió. Fer un enllaç de quatre vies (2 per a l'AVE i 2 per a mercaderies) suposa un cost difícilment assumible. De nou l'Alta Velocitat és un fre al desenvolupament d'una xarxa de transport raonable econòmicament i sostenible ambientalment, útil, en definitiva. Si l'Alta Velocitat no hagués estat la prioritat absoluta de la política d'infraestructures de PP i PSOE, no estaríem debatent aquesta qüestió, doncs estaria ressolta des de fa molt de temps. Com es pot explicar, si no, que encara hi haja un embús de via única entre Vandellós i Tarragona? Si no han estat capaços de resoldre aquesta qüestió nímia, seran capaços de planificar un traçat imprescindible per a un correcte equilibri territorial que contribuesca a la disminució de les emissions de CO2 i a l'abaratiment del cost de transport?

NOTA DE PREMSA

El diputat autonòmic d’EUPV, Lluís Torró, ha anunciat que el grup parlamentari d’esquerres defensarà en el plenari de Les Corts Valencianes de la pròxima setmana que el corredor mediterrani “no es convertisca en una excusa per satisfer els interessos de les grans constructores. El projecte no pot passar per infraestructures costosíssimes, supeditades a l’alta velocitat. La proposta de les quatre vies –entre Almeria i Granada- presentarà moltes dificultats orogràfiques i per tant serà caríssima”, adverteix.

Esquerra Unida alerta que fins que Espanya no pose diners per al corredor, “Europa no posarà els seus, i ens preocupa d’on va traure el govern espanyol una quantitat econòmica que pot arribar a ser desorbitada si s’atén per damunt de tots els interessos del lobby Ferrmed”, subratlla Torró.

El grup parlamentari d’esquerres entén que el corredor mediterrani “és fonamental per al trànsit de mercaderies, perquè actualment hi ha una desproporció enorme entre el que existeix per carretera i el de ferrocarril, a banda de l’afecció que suposa el de carretera per al canvi climàtic, i també des del punt de vista econòmic, ja que resulta molt més car”.

Torró descriu que el corredor mediterrani ha de complir uns requisits bàsics, entre ells, que s'acabe definitivament el desdoblament de via a Tarragona i que no se supedite la construcció del corredor a l'Alta Velocitat. “Lamentablement ja tenim l’exemple de l’errada de l’alta velocitat per exemple a Requena. El model AVE, el qual ha estat caríssim, ha demostrat la subinversió en ferrocarril convencional, ha suposat alts costos d'explotació i manteniment, i ens temem que el corredor mediterrani ha estat un dels grans afectats per aquesta aposta”.

D’altra banda, Esquerra Unida insistirà en que la connexió del sud del corredor permeta un adequat servei de transport de viatgers de mitja distància i de rodalies, així com la millora de les línies de llarga distància i, molt particularment, el trànsit de mercaderies, “objectiu, com dèiem, prioritari i estratègic des del punt de vista econòmic i ambiental, respecte de reducció d'emissions”, apunta Torró.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El PP ha aplicat en la Ciutat de la Llum el vell de refrany de Caballo grande, ande o no ande

La memòria obrera al País Valencià

Esquerra Unida reclama la dimissió “immediata” de Gil-Lázaro (Teatres de la Generalitat)