Foment margina la línia Xàtiva-Alcoi sense cap justificació econòmica

El dimarts la Consellera d'Infraestructures i Medi Ambient, Isabel Bonig, i la Delegada del Govern, Paula Sánchez, van escenificar davant els alcaldes de les poblacions per les que passa la línia Xàtiva-Alcoi el que la premsa ha qualificat unànimement d'indult. Provisional, caldria afegir, perquè el 17'1 % d'ocupació (relació entre places oferides i places ocupades) i el 31 % de cobertura (ingressos respecte al cost total) entra dins dels límits que han marcat RENFE i ADIF... fins el 2015. Després, doncs, ja veurem... M'he pres la molèstia de comparar les dades de la línia Xàtiva-Alcoi amb les de les línies d'AVE (Avant, concretament) entre Saragossa i Calataiud i Hosca, respectivament (estan esbossades a la nota però podeu contrastar-ho directament a la font). Els resultats són contundents. Especialment quan tenim en compte que el ramal d'AVE a Hosca va constar 221 milions d'euros i ara està inoperatiu mentre ací esperem una inversió de 61 milions a partir entre el govern de Madrid i la Generalitat. Amb un trajecte que pot durar dues hores per cobrir un centenar de quilòmetres, fent transbordaments en alguns casos i amb unes freqüències infames la línia cobreix els estàndards mínims que exigeix la restrictiva política d'ajustos. Què passaria amb un traçat renovellat, amb alguns trens nous que podrien rebaixar la durada del trajecte a poc més de 90 minuts i unes freqüències majors i més decents?

NOTA DE PREMSA

Torró reclama la inversió “immediata” dels 61 milions d’euros necessaris

El portaveu adjunt d’Esquerra Unida a Les Corts Valencianes, Lluís Torró, ha acusat al Ministeri de Foment de “greuge comparatiu” entre la línia d’Alcoi-Xàtiva i d’altres de la xarxa d’ADIF: “el ministeri va invertir 221 milions d’euros en construir el ramal Saragossa-Hosca que només va aplegar a un aprofitament del 4,92% i no inverteix 61 milió en la línia d’Alcoi-Xàtiva que aplega al 17,6%”.

Segons el portaveu d’esquerres, darrere de les paraules de la Delegada de Govern, Paula Sánchez de León “no existeix un estudi rigorós” sobre aprofitament -percentatge de viatgers respecte a l’oferta total places- i rendibilitat -amortització de despeses-, “en realitat és una qüestió totalment discrecional o, pot ser, darrere s’amaguen els interessos de les empreses constructores de l’AVE i especulatius”, critica.

Les darreres dades fetes públiques sobre la línia Alcoi-Xàtiva, posen de manifest un aprofitament del 17,6% i una rendibilitat del 31%. Les línies de mitja distància de l’alta velocitat (AVANT) de nova construcció com la de Saragossa-Calataiud està estancada en el 8,7%.

Però, explica Torró “el cas més flagrant és el d’Hosca –en aquest moment amb el servei suspès– on ni tan sols s’ha aplegat mai al 5% d’aprofitament i es va invertir quatre vegades més del que necessita la nostra línia per a ser competitiva”, una inversió (la d’Aragó) que tampoc avalava l’aprofitament social, parlem de poblacions que sumen 53.281 habitants (deixant fora Saragossa, que evidentment té altres connexions) front a les 132.615 del trajecte del nostre tren (deixant fora Xàtiva, amb altres connexions). A més, el portaveu d’EU afirma que l’actual xarxa d’AVE “en el seu conjunt i, a pesar dels preus prohibitius –que ara semblen voler corregir amb el low cost– no s’amortitzarà fins al 2078, i això suposant que no s’executen els 2.000 km projectats en l’actualitat. Però una línia com la d’Alcoi-Xàtiva més que amortitzada, no mereix una inversió que la convertiria en completament rendible i amb aprofitaments propers a algunes rodalies”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El PP ha aplicat en la Ciutat de la Llum el vell de refrany de Caballo grande, ande o no ande

La memòria obrera al País Valencià

Esquerra Unida reclama la dimissió “immediata” de Gil-Lázaro (Teatres de la Generalitat)